måndag 7 december 2009

Inför årets julhandel...

För alla har väl inte köpt julklappar ännu?

Lagom till julhandelns start presenterar Steen & Ström i samarbete med Synovate TrendLab 09 där man har undersökt vilka faktorer som stimulerar till köp vid självainköpstillfället. Läs igenom och sänd oss gärna en kommentar, tycker du rapporten stämmer? (Obs! En förkortad rapport som ni förstår).

Trots rådande lågkonjunktur förväntas den svenska julhandeln i år att slå nya rekord. Enligt branschorganisationen Svensk Handel förväntas julhandeln i år omsätta 61,3 miljarder kronor vilket är 1,8 miljarder kronor mer än i fjol. Lagom till julhandelns start presenterar Steen & Ström i samarbete med Synovate rapporten TrendLab 09 där man har undersökt vilka faktorer som stimulerar till köp vid själva inköpstillfället.

Rapporten bygger på intervjuer, fokusgruppsamtal och samlad och befintlig forskning. Enligt rapporten fattar var tredje konsument inköpsbeslutet gällande vilket varumärke de föredrar, när de kommer in i butiken. 10 – 50% av konsumentens inköp sker på impuls, oavsett produktens kategori. Konsumenterna blir också mer illojala mot varumärken enligt rapporten, där 41% av de tillfrågade uppgav att de ändrat uppfattning om ett varumärke efter att ha sökt efter information om varumärket på Internet.

I takt med att konsumenterna blir allt mer stressade blir de mindre mottagliga för marknadsföring och en allt större del av konsumenternas köpbeslut fattas på impuls i butik. Med denna insikt har de kommersiella krafterna ökat marknadsföringen kring köptillfället i butik. Genom ljud, smak och design vill handlarna stimulera konsumentens sinne till inköp. Rapporten lyfter fyra trender om framtidens bemötande mot kund och hur butiker och köpcentrum hanterar detta växande fenomen hos konsumenterna.

Insikten om att konsumenterna i allt större utsträckning agerar illojalt mot varumärken och att köpbeslutet alltmer fattas när kunden befinner sig i butik gör att det ställs nya krav på de kommersiella aktörerna som arbetar med butikmiljöer. Denna utveckling som nu sker kan närmast liknas vid en revolution där de kommersiella krafterna försöker tillfredställa alla konsumentens sinnen som smak, doft och ljud i butiksmiljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar