H&M Home på Drottninggatan i Stockholm och skokedjan Deichmann. Det var vinnarna när tidningen Market på onsdagen utsåg Årets butik och Årets kedja på Stora Detaljhandelsdagen på Oscarsteatern i Stockholm.
H&M Home och Deichmann utsågs till Årets butik respektive Årets kedja bland de många förslag till vinnare som har nominerats på tidningens hemsida Market.se.
– Jag blev verkligen överraskad, säger en glad Christian Berger, vd för Deichmann i Skandinavien, till Market.se efter prisutdelningen.
Kedjans annorlunda exponering av varor i kombination med ett stort utbud till överkomliga priser tror han ligger bakom framgången.
H&M Home är i grunden ett showroom för e-handeln med inredningsvaror. Det är en av anledningarna till att man inte har några planer för en expansion i Sverige. Däremot berättar affärsområdeschefen Maria Lindblom att man till hösten öppnar butiker i Helsingfors, Köpenhamn och London. I Storbritannien blir det i samband med att H&M lanseras på nätet.
– Det här priset får oss att tänka i nya banor, säger Maria Lindblom.
Motiveringen till utnämningen av H&M Home till Årets butik:
"H&M Home är innovativt på flera sätt. Nytänkandet märks i allt från den kreativa butiksexponering och den för branschen unika försäljningsmetoden till den för lågprissegmentet höga modegraden och lagerhållningsmetoden i butik. Heminredningssegmentet har fått en ny aktör att på allvar räkna med."
Motiveringen till utnämningen av Deichmann till Årets kedja:
"Deichmann förnyar den svenska skohandeln genom att i citylägen på både stora och små orter erbjuda ett mycket brett utbud av såväl dam-, herr- som barnskor till priser som passar de allra flesta. Inredningen och exponeringen av varorna gör dessutom att kunderna ofta kan betjäna sig själva."
(källa: nättidningen Market)
torsdag 6 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar