tisdag 18 maj 2010

Det praktiska avgör om kunden kommer tillbaka



– De praktiska aspekterna är särskilt avgörande för många småbarnsföräldrar och de ofta målibnriktade äldre konsumenterna, säger Lisa Hennning på People in Store. Köpcentrumkunderna skiljer sig åt. Men för de flesta är det praktiska aspekter som avgör om de tänker komma tillbaka eller inte. Det visar en ny undersökning.
En undersökning som People in Store gjort tillsammans med studenter vid Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm, visar varför många av landets gallerior har svårt att hävda sig mot andra köpcentrumanläggningar.
– Gallerior har som regel en inriktning som passar ungdomar och människor som älskar shopping, men de kundgrupperna är inte så stora, säger Lisa Henning på People in Store.
Hon säger att många gallerior skulle locka betydligt fler konsumenter om de förändrar butiksmixen och förbättrar praktiska aspekter som att se till att det är enkelt och bekvämt att handla, lätt att röra sig och ta sig fram i gallerian och smidigt att ta sig dit och därifrån.
För de allra flesta konsumenter är det inte de lustfyllda och roliga upplevelserna utan det funktionella och praktiska som spelar störst roll för om de vill komma tillbaka eller inte.
– De praktiska aspekterna är särskilt avgörande för många småbarnsföräldrar och de ofta målinriktade äldre konsumenterna, säger Lisa Henning.
(Källa: Tidningen Market 2010-05-18)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar